Manažérom vo výrobnej automotive firme

22. 9. 2017|  Zo sveta HR

Obrázek k článku

Čo robí manažéra manažérom? Aké to je, vypracovať sa v priebehu dvadsiatich rokov v jednej firme, z pozície kresliča až na vedúceho oddelenia s počtom 30 ľudí? Kde čerpať inšpiráciu, a ako reagovať, keď sa nie všetko darí podľa Vašich predstáv? Prečítajte si rozhovor s leaderom, ktorému sa podarilo úspešne obnoviť rozpadajúci sa tým. „Sú to roky práce, ktoré Vám nikto nevráti. Bez záruky, že máte vyhrané.“, hovorí.

20 rokov v jednej firme. Ako ste sa dostal ku konštrukcií? Bolo to Vaše vysnené povolanie?

Naopak, pri štúdiu na ČVUT som si dokonca hovoril, že tú prácu nikdy nechcem robiť – veľa teórie a málo praxe, ktorá ma bavila.
Až mi raz kamarát povedal, že u nich vo firme zháňajú nových zamestnancov. A takpovediac ma uprosil, aby som šiel na pohovor, pretože z toho bude mať nejaké významné plus. Tak som na pohovor šiel viac menej s tým, že kamarátovi urobím dobrú službu. No a prekvapivo mi dali zaujímavú ponuku na pozíciu konštruktéra. Tak som si povedal, že to skúsim. A som tu dvadsať rokov.

Koľkými pozíciami ste si vo firme prešiel?

Začínal som ako pomocný kreslič a potom som prešiel prakticky všetkými pozíciami v rámci firemnej štruktúry, až som sa dostal na pozíciu vedúceho oddelenia, kde dnes vediem tím 30 kvalifikovaných ľudí. Skvelé je, že máme priateľské vzťahy, čo je zároveň aj silná stránka našej firmy. V každom prípade sa však bohužiaľ v praxi ukázalo, že priateľské vzťahy nestačia k tomu, aby ste kolektív dlhodobo udržal/a. Pretože zamestnanci nemajú na rebríčku hodnôt len pohodový tím, ale viac vecí, ktoré ovplyvňujú ich spokojnosť v zamestnaní.

Mala celková atmosféra v spoločnosti vplyv na odchod ľudí a rozpad tímu? Kde vidíte primárny problém, ktorý viedol k rozpadu?

Z praxe môžem povedať, že každý odchádza z iných dôvodov (náplň práce, finančné požiadavky a pod.), ale občas sa stáva, že existuje spoločný podtext. Tým môže byť napríklad zmena top managementu firmy, zmena majiteľa alebo nejaká zásadná zmena v postoji zamestnávateľa voči zamestnancov.

A ako to bolo v prípade Vášho tímu? Odišli všetci zamestnanci naraz alebo v priebehu niekoľkých rokov?

Odchádzali v priebehu roku s tým, že to boli vo valnej väčšine seniorní zamestnanci, s čím bol spojený zásadný problém – Kde nájsť v dnešnej dobe adekvátnu náhradu? Často sa mi stáva, že príde na pohovor uchádzač, ktorý nemá vlohy, zodpovednosť, má skreslené predstavy o plate, alebo nemá prax (čo síce nepredstavuje KO kritérium, ale keď Vám odíde skúsený človek, tak ho ťažko nahradíte absolventom. Absolvent je dobrý na rozšírenie tímu, ale nemôže byť náhradou za seniorného zamestnanca. Takže keď sa Vám doslova rozsype tím, zaberie Vám to roky (v závislosti od veľkosti tímu), kým ho dáte znovu dokopy. Keď si predstavíme napríklad tím pozostávajúci z dvadsiatich ľudí, z ktorého odíde desať kvalifikovaných ľudí, tak ich hľadáte približne dva roky. Nehladiac na prácu so zaškoľovaním nových zamestnancov, ktorí sú zvyknutí na iné prostredie, inú kultúru alebo iné požiadavky zákazníka, a teraz sa musia adaptovať na nové prostredie. To stojí samozrejme čas, peniaze, úsilie, energiu a niekedy aj nervy. (smiech)

Čo pre Vás hralo/hrá najväčšiu rolu pri výbere nových zamestnancov?

Vzhľadom k tomu, aká je na pracovnom trhu bieda, tak v podstate beriete každého, kto spĺňa nejaké základné zadané kritériá. Tie sú technického a netechnického charakteru. Musia mať vzdelanie, prípadne prax, rozumieť tomu čo robia a musia mať vzťah k tomu, čo robia. A tie netechnické stránky vecí – v dnešnej dobe predovšetkým jazyky, ale tiež férovosť a ochota tímovo spolupracovať. Pretože aj jeden „narušiteľ“ vám môže rozložiť celý tím.
A paradoxne si myslím, že dôležitým rozhodovacím kritériom sú koníčky, podľa ktorých sa dá tiež množstvo vecí usúdiť. Je spravidla dobré, aby človek, ktorý pozná teóriu, mal aj nejaké praktické skúsenosti. Ideálny je nejaký veteránista, niekto kto si robí doma tunning automobilu, má záľubu v motošporte, a pod.

Prevažujú vo Vašom tíme absolventi alebo dávate prednosť skúsenejším konštruktérom?

V súčasnosti to mám tak pol na pol. Keďže mi vtedy odišli seniornejší uchádzači, ktorých bol problém zohnať. A tým, že sa mi od tej doby zdvojnásobil tím, tak tam je seniorov obmedzené množstvo. Naviac aj z hľadiska ekonomiky tímu je nutné udržovať nejaký pomer juniorov a seniorov.

Vnímate nejaký rozdiel vo vedení mladších a starších generácií? V čom sa líšia?

Určite. Absolvent nemá v podstate žiadnu prax, ale je tvárny. Tak ako ho to naučíte, tak to bude vedieť. U seniorov s praxou je problém zlých návykov z iných zamestnaní. A meniť päťdesiatnika je takmer nemožné. Nábor seniorných uchádzačov je zároveň zložitejší, pretože u nich hľadíte na netechnickú stránku vecí – aby zapadli do kolektívu, boli vytrvalí a húževnatí. Pokým u seniora, ktorý vyžaduje vyššiu mzdu očakávate, že bude zodpovedať Vašim predstavám. Keď si vezmeme napríklad pohovory, tak si myslím že je úspešnosť zhruba dvojnásobne vyššia u juniorov, pretože u seniorov dosť často narazíte na nejaký problém. A pretože viete, že ho neodstránite, tak nemá väčšinou zmysel to skúšať.

Absolventi:
Výhody
• Tvárno
• Jazyková vybavenosť
• Ochota cestovať
• CRM v škole – lepšie sa učia nové technológie

Nevýhody
• Potreba kontroly – Nemôžete spoliehať na to, že urobia zadanú úlohu správne a nemôžete sa za to na nich hnevať.
• Investície – Musíte mať niekoho, kto absolventa zaučí a to stojí čas a čas stojí peniaze. A vo finále sa môže stať, že absolvent príde na to, že ho práca nebaví a odíde.

Seniorní zamestnanci:
Výhody:
• Zadáte mu prácu a máte istotu, že ju urobí dobre
• Dokáže zaškoliť juniora
• Môžete mu zadať väčší projekt

Nevýhody:
• Neochota cestovať
• Obmedzená znalosť CRM – U juniorov nie je problém, aby sa naučili 2-3 softwary. U seniorov už áno.
• Slabé cudzie jazyky

Pozrite sa na našu infografiku týkajúcu sa generácií na pracovisku. 

Je Váš súčasný tím český alebo medzinárodný? Máte nejakú skúsenosť s vedením cudzincov?

Keby som to vzal naozaj precízne, tak v dnešnej dobe je aj Slovák cudzinec. A Slovákov v tíme máme. Čo sa týka iných cudzincov, nehovoriacich česky alebo slovensky, som mal v tíme cudzincov iba na obmedzený projekt, nikdy nie na trvalý pracovný pomer.

Z akého dôvodu?

Cudzinec nehovorí po česky, teda by sa nemohol zúčastniť tímových porád a školení v českom jazyku. Máte projektový tím, v ktorom hovoria ľudia rôznymi jazykmi a nemuseli by sa dorozumieť. Zákazník môže vyžadovať určitý jazyk. Môžu sa v tíme objaviť kultúrne či dokonca náboženské rozdiely. Je sa tiež potreby pýtať, prečo chce cudzinec pracovať v Čechách? Pokiaľ sme len „prestupná stanica“ na západ, tak zase nemá pre zamestnávateľa zmysel brať ich do tímu, pretože je len otázkou času, kedy sa poohliadnú po inej príležitosti. Na druhú stranu taká ta celosvetová globalizácia zvádza k tomu, že do budúcna bude tento národnostný/jazykový rozdiel definitívne zotrený a prestane byť kritériom.

Kde čerpáte inšpiráciu pre vedenie ľudí?

Moja skúsenosť je taká, že aby mohol človek byť manažérom, musí mať nejaké vrodené vlohy, rovnako ako u každého iného zamestnania. Alebo ho to musí baviť, aby tie nevrodené vlohy nejakým spôsobom rozvíjal. Zároveň by mal byť schopný učiť sa nielen z chýb ostatných, ale predovšetkým z tých vlastných. Dôležitá je sebareflexia. Človek si musí chybu uvedomiť, vyhodnotiť príčiny a snažiť sa im do budúcna vyhnúť. A hovorí sa, čím horšia skúsenosť, tým cennejšia skúsenosť. A je to pravda, pretože keby mal človek len dobré skúsenosti, nenaučil by sa nič.

Zároveň je možné samozrejme veľa vecí odpozorovať, takže keď máte dobrého šéfa, alebo vidíte niekde inde dobrého manažéra, tak môžete sledovať aké má vlastnosti a schopnosti. Od každého je možné sa poučiť.

Aké vlastnosti by mal podľa Vás mať dobrý manažér?

Mal by vedieť čo chce a ako to môže dosiahnuť. Musí byť odhodlaný a rázny, ale zároveň musí mať nutnú dávku empatie. Musí sa vedieť rýchlo rozhodnúť a zároveň rešpektovať odlišné názory. A určite sa hodí kreativita, pretože ako manažér často riešite prazvláštne a protichodné úlohy, pri ktorých nastáva otázka: Ako ich vyriešiť tak aby boli spokojní všetci? Napriek tomu, že to fyzicky nie je možné. Tu sa Vám kreativita a tiež schopnosť komunikácie nesmierne hodí.

Zaujal Vás dnešný článok? Máte skúsenosti na manažérskej pozície? A aké vlastnosti by mal podľa Vás mať dobrý manažér? Tešíme sa na Vaše názory. 

K ukladanie nastavení a správnemu fungovaniu využívame súbory cookies. Používaním webu s ich používaním súhlasíte. Viac informácií

Súhlasím